26.4.13

KCW: de rok met het smockwerk

De oudste dochter wou al heel lang een lange rok. Ik hield de boot af, want hoe fiets je daar nou mee?

Maar ook zij hield vol. Bijna 3 jaar geleden al maakte ik voor haar eens een lange jurk, eveneens na lang aandringen. Ze droeg hem op het huwelijk van mijn broer. En ze draagt hem nog altijd. Nu komt hij al lang niet meer tot aan haar enkels. Onlangs zei ze dat ze hem nog zal dragen wanneer ze terug krimpt. Ik geloof dat dit het moment is geweest waarop ik overstag ging. Vorige week kocht ik de stof en dacht toen nog er gewoon een lange fronsrok van te maken. Snel klaar, niet teveel werk.

boho chic

Het is ook een lange fronsrok geworden, minder snel klaar en veel werk. Aan het smockwerk dat je hier al zag werd een tailleband gezet. Op de rug kwam er een elastiek in.

smock

nieuwe rok

Mensen vroegen me al hoe lang ik er aan bezig was. Moeilijk te zeggen eigenlijk. Ik denk dat het een uur of zes heeft geduurd tot ik mijn eerste rij had. Dat is inclusief mijn tijd op Pinterest, Youtube en andere tutorials om te zien hoe het eigenlijk moet, een proeflapje maken, puntjes uitmeten en plooitjes maken, nog eens op Youtube kijken,... Mijn tweede rij ging al wat vlotter. Mijn derde en vierde rij gingen daarna wel goed vooruit. Ik denk dat ik nog anderhalf uur werkte aan die laatste twee rijen samen. Het afwerken van de rok stelde verder niet veel voor. Het smockwerk werd opengelegd tot iets meer dan 30 cm: het voorpand, zeg maar. Tailleband eraan, elastiek in het rugdeel, omzomen en klaar.

En hoe fiets je daar nou mee, denkt u?

Zo dus.

't is ook een kleed

En in de zomer is het ook een kleed.

hippie

zomers

Fijn weekend!

37 opmerkingen:

  1. supermultifunctioneel :)
    heel mooi, maar ziet er ook heel moeilijk uit

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige rok! Ben er helemaal verliefd op! De dochter zal wel heel blij geweest zijn! Mag ook wel nadat je er zoveel werk in stak! chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi gedaan!!! En als de dochter blij is dan ook de mama zeker?? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De max, die dochter van jou.
    En zo zalig, Nele, wat jij toch allemaal uitvindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. groot applaus! dat heb je heel knap gedaan !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Superschoon! Maxirokken zijn tof!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vol bewondering hier. Wow!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zooo mooi, ik ben verliefd op deze!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn dochter droot ook van zo'n kleed.! Is er ook niet een snellere manier voor dat smokwerk ? Dan vast wel minder mooi... Echt wauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw, mijn mond viel open bij het zien van jou werk! (Zoals altijd eigenlijk...) Echt knap!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zotjes! Zo'n monnikenwerk! Maar wel zo schoon. 't kriebelt hier nu zelfs een beetje om dat ook eens te proberen. Misschien ooit, als er 36 uur in een dag zitten :) Echt schoon gedaan, chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Respect voor je engelengeduld en doorzettingsvermogen. Ik denk dat ook deze rok een familiestuk zal worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat je van zo'n complimenten overstag ging begrijp ik best. Maar dit... petit pan met een folkloresteek... Zo voelt het hier... maf schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. prachtig! Ik heb ook eens een kleedje gesmockt, niet met de hand maar met de naaimachine...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wauw! Wat prachtig!
    Die wil ik ook :-)

    divadaan.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig zeg!! en multifunctioneel!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een huzarenstukje! En als dochterlief hier lang genoeg zeurt, gaat mama ook overstag hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wauw. Petje af voor zoveel noeste arbeid!
    Maar, het is dan ook prachtig geworden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wauw. Daar heb ik jammer genoeg het geduld niet voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Geweldig smockwerk en een mooie bijdrage aan een bohémienlook, ik vind zoiets prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. hier heb ik maar 1 woord voor: WOW...
    'k ben danig onder de indruk, het resultaat is echt prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wauw!
    Goed gevonden ivm dat fietsen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Het engelengeduld is meer dan de moeite waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Schitterend ! En een superblije dochter ... ongetwijfeld !

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik had het zelf vroeger ook voor lange rokken. Allez, die 'vroeger' is zelfs nog niet zo heel lang geleden :-) Maar intussen heb ik ontdekt dat lange rokken niet bij mijn gestalte passen, dus maak en koop ik nu voornamelijk kortere rokken. Maar als ik dit zo zie: het kan direct enigszins chique ogen, toch? En zo zomers luchtig. Mooi gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. dit vind ik gewoon knettergek eerlijk gezegd... maar enorm mooi gedaan, dat wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Oke dat is echt het aller-allerleukste eraan, die dubbele functie! Mij te veel werk overigens, maar wel érg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hahaha, ik moet wel lachen om de zin... en hoe fiets je er mee, hahaha. Helemaal leuk en een pracht van een rok/jurk!

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen