7.10.14

Project Run & Play: signature style


Sinds ik wist dat ik zou deelnemen aan deze wedstrijd heb ik me afgevraagd wat mijn 'signature style' is. Voor het geval dat... En ik had absoluut geen idee. Redelijk klassiek, denk ik, maar toch kleurrijk. Ik weet dat wat ik maak technisch best OK is. En netjes, dat ook. Maar technisch OK en netjes, dat kun je bezwaarlijk een stijl noemen, niet? Wat is dan mijn 'signature style', behalve gewoon veel werk? Een hele tijd heb ik dus niet geweten wat ik zou maken voor deze week.

signature style

De broek was er eerst. Die maakte ik in augustus al, voor het geval... Toen wist ik nog niet welke thema's ik zou krijgen, maar ik had wel tijd om te naaien. Ik kon toen helemaal nog niet bedenken wat ik bij de broek zou maken. De stof vond ik bij Jo De Visscher en ik was instant verliefd op het motiefje en de kleuren. Dat het een broek zou worden, wist ik meteen. Ook dat de broek voor de oudste dochter zou zijn. Als patroon gebruikte ik de onderste helft van een jumpsuitpatroon uit Knippie. De wijzigingen bestonden vooral uit het vinden van de goede pasvorm (een jumpsuit is wijder dan een gewone broek) en de keuze voor paspelzakken in de plaats van opgestikte zakken.

signature style

Maar ineens wat het zover en haalde ik de finale. Vorige week was ik nog aan het twijfelen of zou doorgaan met de broek of toch nog iets helemaal anders zou bedenken. Het was pas toen ik besefte dat het concept 'signature style' niet hoeft te slaan op een specifiek kledingstuk, maar dat mijn handtekening kan toegevoegd worden aan heel veel stukken, dat ik echt een doorstart maakte. Ik maakte een lijstje van dingen die zeker in de outfit moesten aanwezig zijn, omdat ze vaak in mijn naaiwerk voorkomen: paspelzakken, een detail op de rug, blauw, een beetje roze en Liberty.

signature style

Als centraal concept koos ik voor het mixen van prints. Ik heb al langer interesse voor het vinden van een mooi kleurenpalet door het combineren van verschillende stoffen en ik lees ook graag over kleurenleer. Het mixen van prints lijkt voor mij op kleurenleer voor gevorderden.

signature style

Het vinden van interessante combinaties is in mijn geval een kwestie van trial and error, want de geheimen van het combineren heb ik nog niet doorgrond, op enkele eenvoudige regels na. Ik spendeer wel behoorlijk wat tijd voor de stoffenkast op zoek naar combinaties die ik mooi vind. Bij de blauwe print van de broek vond ik een double gauze in gebroken wit met cognackleurige stippen. Regel 1 en 2 van printmixen konden meteen worden afgevinkt: zoek een kleur die overeenkomt (het cognackleur zit ook in de print van de broek, en het wit telt ook mee) en combineer een kleine print met een grote print. Check en check.

signature style

signature style

Deze Nani Iro werd een bloes uit een eenvoudig zelfgetekend patroon. De rug kreeg twee overlappende delen, bovenaan bijeen gehouden door een lint in dezelfde stof. Omdat ik de zelfkant van de stof zo mooi vind, koos ik ervoor om het bloespatroon helemaal tegen de rand van de stof te knippeh en die dan niet om te zomen.

signature style

signature style

signature style

En dan de jas. Dit model zat al een tijdje in mijn hoofd, maar het kwam er maar niet van aan deze jas te beginnen. PR&P was dus de uitgelezen kans om mezelf de spreekwoordelijke schop onder de kont te geven en er eindelijk werk van te maken. Ik vond nepleer in een blauw dat volgens mij prima past bij het blauw van de broek.

signature style

Als vertrekpunt koos ik het patroon van de Cockpit uit Homemade Mini Couture. Hoe kom je nu van een pilotenjas bij een bikerjas? Ik koos dit patroon omdat ik J gemakkelijk de jas van haar broer kon laten aantrekken om een idee te hebben van de globale pasvorm van dit patroon. En dat de kraag al helemaal naar mijn zin was, gold als extra argument. De aanpassingen bestonden verder uit het verplaatsen van de nepen in het voorpand en het verbreden van de overkruis, het inkorten van het patroon, het intekenen van een schuine lijn voor de rits, het verplaatsen van de schoudernaden, het versmallen van de mouw en daarna verknippen van de mouw om het aparte stuk met rits in de onderarm te tekenen. In de zakjes moesten uiteraard ook ritsen komen.

signature style

Gelukkig had ik het hele plaatje in mijn hoofd, want ik ben er pas vrijdag aan begonnen en zondag werden de foto's al gemaakt. De voering is een gekregen katoen met Toile de Jouy motief in de juiste tint blauw.

prints op een bankje

Om het geheel af te maken werd een eenvoudig sjaaltje gestikt van een halve stofbreedte Liberty Wiltshire, een klassieke print uit 1933, maar ruim 80 jaar later nog steeds heel mooi.

Ook voor deze laatste keer nodig ik jullie graag uit om door te klikken naar de website van Project Run & Play en je stem uit te brengen voor je favoriete outfit.

signature style

Project Run & Play is voorbij gevlogen. Vele malen heb ik mij beklaagd dat ik heb toegezegd om mee te doen, maar uiteindelijk ben ik toch erg blij met het volledige plaatje: 1 jurk, 1 jumpsuit, 1 rok, 1 broek, 1 sjaal, 1 cape, 2 bloesjes, 2 vestjes en een jas. Het was een intensieve periode, maar ik heb ook veel bijgeleerd en genoten van het creatieve proces. Het was mijn bedoeling om deze uitdaging te zien als een kans om nieuwe dingen te proberen en ik denk dat ik daar in ben geslaagd. Het bedenken van outfits vanuit een opgelegd thema haalde me echt uit mijn comfort zone. Ontzettend bedankt aan jullie allen voor de vele aanmoedigingen de voorbije weken. Een extra woord van dank voor meneer en de kinderen voor het geduld en het creƫren van ruimte voor het naaiwerk. En ook een dikke merci aan Siegi en Sara voor het nalezen van het Engels en aan Lien voor de kritische blik op de foto's. Jullie zijn van goud!

signature style

61 opmerkingen:

  1. Waw! Ik ben diep onder de indruk van al je creaties. En natuurlijk heb ik - weer - gestemd. Dat jij moge winnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met kop en schouders er bovenuit wat mij betreft! Gestemd, uiteraard!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldige jas! Heb je daar ook foto's van met de voorkant dicht? Ik wil graag iets vergelijkbaars maken en heb home made mini couture liggen, maar als ik je zo hoor kan ik net zo goed starten met een Theo ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) Ik denk er nog even over na of het te doen is, maar misschien kan ik de stapjes wel eens op een overzichtelijke manier tonen. Doorgaans zijn mijn patronen nogal een rommeltje na het doen van verschillende aanpassingen. Die kan ik dus niet zomaar voor de lens halen ;-). Ik denk er nog even over na.

      Verwijderen
  4. Wonderful signature style look! That jacket is killer! It's been a pleasure to sew alongside you, such talent and creativity!!! Congrats!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb gestemd hoor, maar je bent sowieso de beste :-)
    Ik hoop mee dat je zal winnen (wat is de hoofdprijs, eigenlijk? niet dat dat wat uitmaakt, maar toch!)
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig! Wat mij betreft ben je de winnares! Ik haal mijn digitale apparaten boven om voor je te stemmen. SUCCES!!!! M

    BeantwoordenVerwijderen
  7. beautiful outfit! I love how all of the pieces come together.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. zo mooi! Ik zou je stijl ook niet meteen kunnen beschrijven, maar ik haal ze er vaak wel uit, beetje klassiek, oog voor details en tot in de puntjes afgewerkt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wauw, vooral het truitje steelt mijn hart !
    gestemd !
    veel succes !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nele! JIJ MOET DIT ZO HARD WINNEN.
    Sorry voor mijn geroep, maar wat jij klaar speelt op zo'n korte tijdspanne!
    Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik kan geen naam op jou stijl plakken maar een ding is zeker dit is mooi ;-) Het bloesje zou mijn dochter ook wel willen hebben,indien je tijd over hebt gooit het patroon maar op je blog ....Ik ga zo meteen stemmen voor jou creaties.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb even al mijn collega's laten stemmen op jou! 7 extra stemmen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind duidelijk een level hoger dan de twee andere inzendingen, dus ui-te-raard krijg je mijn stem. Go go!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Whaaa, wat is het mooi geworden! Echt heel heel gaaf. De achterkant van die blouse, de combinaties zijn goed mƩt elkaar en in combinaties van 2 of 3 stukken. Ik vond het echt gaaf om het proces via jou wat mee te volgen en ben zo trots op je dat je dit allemaal voor elkaar hebt gekregen terwijl je erbij werkt en een gezin hebt. YOU RULE! En deze outfit is zonder twijfel de sterkste en beste van de 3 finalisten. Op naar de winst :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ik weet niet hoe ver jij woont van mij. Maar amai, mag ik dat patroon van die blouse komen overtekenen? ik wil er ook zo eentje in nani iro!
    En ik weet wel wat jouw stijl is: Trendy!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Super comnbinatie! Mijn stem heb je zeker. Volgens mij ben je nu al de terechte winnares!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wauw, het is echt Ć©Ć©n prachtig gesofisticeerd geheel. Ik ben er ook van overtuig dat zoiets niet anders dan met winst bekroond kan worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik ben helemaal verliefd op die blouse, de rug is fantastisch. De broek lijkt mij om het lijf van je dochter gegoten, en dan die print… <3 En verder zou mijn dochter een moord begaan voor zo'n jasje, en ik vind de voering wonderschoon. Helemaal jij, helemaal jouw signature, zonder twijfel. De opvallende prints Ć©n a touch of Liberty, ik zou van ver jouw werk herkennen. Uiteraard werd hier gestemd, het is je zĆ² gegund. Hoedje af!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wauw, ik vind de rug van de blouse gewoonweg super. Die zou ik zo zelf durven aantrekken! Ik zou nooit durven om gewaagde prints met elkaar te combineren maar als je ze 'aan' ziet is het geheel meer dan geslaagd. Proficiat! En nu ga ik vlug stemmen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Helemaal jou. Helemaal graaf! Wat een zalige naaisels.
    En wow voor de technische kant van de zaak. en de perfectie waarmee alles is afgewerkt. Wow wow wow!
    Mijn stem heb je.

    P.S. breng eens vlug dat patroon van dat shirt uit...ook in M aub ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Geweldig knappe stoffen-combinaties, patronen en naaitechnieken... .SUPER!

    Een GROTE fan
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wouw, prachtige combinatie! En wat leuk om zulke stoere, maar toch meisjesachtige kleren te zien. Zo mag mijn dochter er over een paar jaar ook bijlopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Spijtig dat het al gedaan is, het is zo'n inspirerende reeks om te volgen. Ik hoop van harte dat je wint!

    En dat bloesje.....zo mooi!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het, in tegenstelling tot jou, absoluut niet spijtig dat het gedaan is: ik ben kei-moe nu. :-)) Maar het was ook voor mij inspirerend om hieraan mee te doen. Dank je!

      Verwijderen
    2. Oh dat kan ik me zo hard voorstellen! Ik ben echt blij dat je tot het einde zo hebt kunnen verder werken. Dikke chapeau! Nu kruisen we al onze vingers en tenen om je te zien winnen. Met de stemmen gaat het alvast goed. M

      Verwijderen
    3. Ik ben net nog even gaan kijken wie nu de winnaar is geworden, maar blijkbaar is dat iets voor maandag. We blijven duimen!

      Verwijderen
  24. helemaal jou gewoon...echt prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Misschien wel klassiek, maar vooral altijd "uit de band springend" ... in de stoffencombinatie, in de stoffenprints, in de patronen ... ! Signature style ten top. Dikke dikke proficiat met alle creaties van de afgelopen weken. Ik keek telkens weer heel nieuwsgierig uit naar de volgende week !

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Heel leuk gedaan! Je zou een verdiende winnaar zijn! Heel veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Die jas is geweldig zeg.
    Ik heb gestemd, alhoewel het eigenlijk al niet meer nodig is ;-)
    Ik heb elke keer gestemd voor wat ik het mooiste vond en 't was echt niet moeilijk kiezen deze keer .

    BeantwoordenVerwijderen
  28. indrukwekkend, ik wil echt eens les komen volgen bij jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik herken helemaal jouw stijl, dus dat zit wel ok!!
    En wauw, wat heb je het weer prachtig gedaan met al die typische Spiegelstiksels-details! Ik heb net verschillende keren gestemd en hoop (en verwacht) echt dat je wint!!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik kan mijn ogen bijna niet geloven, zo ontzettend knap gemaakt! Ik ben helemaal fan (en dan nog het meeste van het bloesje, laat die tutorial maar komen ;) ) Mijn stem heb je steeds gekregen, ik hoop dat je wint!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik heb voor je gestemd, van alle drie kandidaten de mooiste outfit! Veel succes en go go go!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. You truly are talented.
    You've got a flair.
    All your undertakings
    Receive special care.
    You have an affection
    For sewing and art.
    Creative projects
    Have a place in your heart.
    Whatever your interests
    Or talents may be,
    You shall reach both
    perfection and mastery.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. WOW. . . so creative & UNIQUE! I voted for this outfit last week for the "SIgnature Style" challenge as it's ABSOLUTELY the MOST FABULOUS! Your daughter must be THRILLED to wear this mix of prints, polka dots, plus blue faux leather jacket with a floral 80-yr old scarf. Lots of Mother's LOVE sewn into this outfit & I'm certain she's getting lots of compliments whenever she wears it.
    Sarah Helene in Minneapolis, Minnesota USA

    BeantwoordenVerwijderen
  34. amai! Meer dan geslaagd precies! Heel mooie dingen zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Met een bewonderende buiging !
    Een set om 'u' tegen te zeggen !
    Jawadde : als je zo kan naaien.....

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wooooooooooooow!
    Die jas is ook echt fantastisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Hallo Nele. Ik volg je al een tijd en ben altijd weer benieuwd naar wat je maakt. Ik herken mezelf in je perfectionisme (maar ben nog lang niet zo kundig) en heb genoten van je bijdragen aan Project Run and Play. Wat heb je daar een tijd in gestoken en wat is het mooi geworden allemaal! En nu lees ik op de site dat je hebt gewonnen! Heel hartelijk gefeliciteerd. En blijf ons alsjeblieft inspireren met je mooie werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Woehoew!!! Zalig, gewonnen, en zo helemaal terecht (aldus mijn bescheiden mening :)). Geniet ervan!!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Proficiat met je eerste plaats in het Project Run and Play!!! Ik vond je inzendingen telkens prachtig en origineel.
    Ik hoop dat je ons, lezers, blijft verrassen met mooie naaiprojecten!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Van harte gefeliciteerd met je winst! Toffe projecten had je, een terechte winnaar wat mij betreft!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Sorry I don't understand anything in this wonderful blog!
    I am fan of such beautiful printings and fabrics, where do you get them from?!
    Thanks a lot,
    Alessia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You can find Liberty fabrics at Stragier.com, or Shaukat.co.uk. The Nani Iro is found at julijasshop.be.

      Verwijderen
  42. Mag ik vragen hoeveel je ongeveer gebruikte van de nani iro? (tis dat ze nogal prijzig is om extra veel te bestellen voor de zekerheid)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet het eigenlijk niet meer, vermoedelijk wel 1m50, want alle stukken van de onderste zoom heb ik naast elkaar op de zelfkant van de stof gelegd. De mouwen heb ik aan de andere zelfkant geknipt.
      Best je patroon eens uitleggen op een grote tafel en dan meten hoeveel stof je nodig hebt.

      Verwijderen
  43. Verliefd op het bloesje!
    Als pannelat geschapen, moet ik het ook hebben!!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Wij zijn hier helemaal fan van jouw jasje(al een tijdje). Mijn 12j communicant in spe zou dolgraag hebben dat ik dit maak....enig idee waar ik nepleer zou kunnen kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze komt van Samira. Bij Stoffenidee hebben ze er ook soms, van veel betere kwaliteit dan deze. Ook bij Artevelde is er een aanbod nepleer. Ik vermoed dat je dit in zowat elke traditionele stoffenwinkel tegenkomt, maar niet in het type stoffenwinkel dat bijna uitsluitend katoen verkoopt, zoals de meeste webshops.

      Verwijderen