18.5.12

Hemd met reverskraagje: de assemblage

Lieve lezers, vandaag deel 2 van het Knippiehemdje met reverskraag en zonder aparte knopenbies.

Ik zei dus dat het eenvoudig is om zo'n reverkraagje te bevestigen, en dat is het ook. Eenvoudiger in elk geval dan een kraag met staander. Hier gaat ie.

Eerst en vooral hebben we een kraag nodig. Stik de boven- en onderkraag op elkaar, laat de halsnaad open. Keer om en strijk. Je kan die nu al doorstikken, of later.

0 - kraag

Stik de schoudernaden: dus voorpanden aan de schouderpas, goede kanten op elkaar. Strijk de naadjes in de richting van de pas.

1 - voorpanden aan de pas

Stik de schoudernaden van de delen die aan de binnenkant komen: dus belegdelen aan de andere schouderpas, goede kanten op elkaar. Strijk de naadjes in de richting van de pas. Om dit postje toch enigszins een didactisch kleurtje te geven, knipte ik de binnenste pas in een ander stofje.

2 - belegdelen aan de andere pas

De delen op de foto's hierboven worden met de goede kanten op elkaar gelegd en de kraag komt ertussen. Op de foto zie je de lijn die je gaat stikken. Op de foto zit de kraag er nog niet tussen, met kraag kun je dat niet zo mooi plat leggen. Je kunt bij het stikken ook in het midden van de hals beginnen en naar de onderkant toe stikken, en dan nog eens naar de andere kant. Zo kun je de kraag proper tussen de delen schikken terwijl je stikt.

3 - stiklijn delen op elkaar

Knip de hoekjes af en geef knipjes in de halsnaad of knip deze naad bij.

4 - kraag ertussen - naadjes bijknippen

Keer om, duw de hoekjes naar buiten en strijk alles mooi plat.

5 - gekeerd

That's it, eigenlijk, maar we gaan nog even verder. Vervolgens gaan we namelijk de schoudernaden van de binnen- en buitenkant aan elkaar zetten. Neem de naadjes die je allemaal in de richting van de pas streek samen vast, keer en speld bijeen. Stik opnieuw op de vorige stiksels tot je een deeltje van het belegje mee hebt. Je kunt niet tot helemaal aan de halsnaad stikken, maar dat is ook niet nodig. Leg daarna alles terug plat en strijk nog even.

6 - schoudernaden samen nemen

De volgende stap is het bevestigen van het rugpand aan de passen. Wat we zouden kunnen doen is het rugpand eerst aan de ene pas bevestigen, het naadje van de andere pas omstrijken, de pas op zijn plaats leggen en doorstikken. Dat is prima, maar we gaan het op een andere manier doen, een manier zonder zichtbare stiksels, maar met wat meer strijkwerk.

7 - volgende stap - rugpand bevestigen

Ik heb het niet zelf verzonnen, het is min of meer de manier die beschreven staat in de handleiding van de Negroni van Colette Patterns. Eerst spelden we het rugpand op de buitenste pas, goede kanten op elkaar. De binnenste pas ligt uit de weg.

8 - rugpand aan pas

Dan maken we een rolletje van het rugpand.

9 - rolletje maken

En dan een trucje: de binnenste pas neem je vast en leg je helemaal rondom het rolletje zodat je de zomen aan de andere kant tegen elkaar kunt leggen. Het rugpand en de kraag zitten nu dus binnen het pakketje dat je zo hebt gemaakt. Speld netjes op elkaar en stik de 3 laagjes op elkaar.

10 - passen op elkaar met rugpand en kraag ertussen

Na het stikken kun je voorzichtig het hele pakketje langs 1 van de kanten naar buiten trekken. Strijken maar!

Na het strijken heb je dit.

11 - voila

Ziezo! Hoe je het hemd voor de rest in elkaar steekt, lees je bij Mamasha natuurlijk.

Morgen het afgewerkte stuk.

10 opmerkingen:

  1. Dat ziet er idd. simpel uit. Bedankt om 't ons te tonen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat wil ik zeker ook nog eens proberen, maar eerst eens een knippie gaan oppikken in de bib daarvoor ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. echt?! die verdomse knippie toch... en ik maar sukkelen met die kraag er pas op t eind aan te stikken... merci voor de tip!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, dat gaat mij echt vooruit helpen, dank je wel (onlangs is er zo iets in de vuilbak beland omdat het echt niet lukte)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heel veel dank, nooit meer lelijke stiksels in de kraag!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Maar hoe grappig, euh, irritant is dat nu! Ik kom altijd bij jou terecht als mijn project helemaal af is en ik na veel gesukkel de juiste methode vond, om dan te ontdekken dat jij het al eens helemaal heb uitgelegd! Eerst de blinde rits en nu dit. Het hemd uit Zelfgemaakte kleedjes maakt ook gebruik van deze patroonvorm, alleen leggen ze het daar uit met stukken die je met de hand moet doen. Dat moest ook zonder kunnen, dacht ik, en ik kreeg gelijk. Alleen heb ik best wat moeten tornen en had ik dit graag eerder gevonden. ;-) Aansluitend (alweer) een vraag: teken jij voor de Negroni ook een kraag met staander? Ik kocht dat patroon net, maar ontdek nu dat er geen staander bij zit, terwijl ik dat mooier vind. Ik ken je Apple-uitleg, maar de Negronikraag heeft een wat andere vorm.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Riet, mijn principe is ook dat het altijd mogelijk is om je stuk te maken zonder iets met de hand te doen. In de confectie kunnen ze dat, dus er zijn altijd trucjes. De uitdaging is om het juiste trucje te vinden. Of misschien moet ik schrijven 'de sport is...'
      Anyway, wat je vraag betreft... Bij de Negroni moet je 2 dingen aanpassen: het beleg vervangen door een knopenpat naar keuze (afwerking is volledig vrij uiteraard), en een hemdskraag met staander tekenen. Een goede uitleg hiervoor vind je hier: http://malepatternboldness.blogspot.be/2011/02/mens-shirt-sew-along-11-new-collar-for.html en het vervolg erop: http://malepatternboldness.blogspot.be/2011/02/mens-shirt-sew-along-12-new-collar-for.html
      Succes ermee!

      Verwijderen
    2. Oh ja, wat ik nog wou zeggen over de Negroni: die heeft een megawijde mouw, dus even proberen op voorhand in een calico is aangewezen

      Verwijderen
    3. Merci!! Ik volg binnenkort online photoshop bij Fanny&Laura, maar eigenlijk volg ik ook de hele tijd online hemdjesmaken bij jou. :-)

      Verwijderen