17.5.14

Het verhaal van teveel technieken in 1 stuk

Mijn 4de weefsel is al een paar weken klaar, maar werd vandaag pas volledig gefotografeerd. Ik wou hiermee verschillende dingen uitproberen. Het eerste wat ik wou proberen was een ombre effect. Daar kwam heel wat denk-, kleur- en rekenwerk bij kijken en ik bedacht verschillende mogelijkheden om de dégradé te maken, maar hoe het dan technisch moest was een andere vraag.

ombre

Uiteindelijk koos ik voor de gemakkelijkste optie en probeerde het gewoon uit. Ik weefde telkens ongeveer 20 cm: eerst effen blauw, dan afwisselend 4 inslagen blauw, 2 inslagen grijs, daarna afwisselend 2 blauw, 2 grijs, dan 2 blauw, 4 grijs en uiteindelijk effen grijs. Daarna in de omgekeerde volgorde. Het resultaat vind ik best OK, maar ik zou de overgang een volgende keer duidelijker willen.

lang

Het garen bracht ik mee uit Denemarken en is ruwe zijde, die gemakkelijk breekt. Daarom durfde ik het niet te gebruiken voor de kettingdraden. De ketting is katoen in hetzelfde blauw. Ik heb ook nog niet zo'n goed zicht op combinaties van kleuren, vandaar die witte streep. Ik wou ook zien hoe dat anders combineert.

gewassen

Verder wou ik ook aan de slag met pick up sticks om hiermee verschillende effecten uit te proberen. Het eerste wat ik uitprobeerde was 'leno', waarbij de kettingdraden in groepjes over elkaar worden geschrankt.

leno

Het andere techniekje is het opheffen van kettingdraden of inslagendraden. In het blauwe gedeelte wisselde ik beide af. Het ene is het omgekeerde van het andere, dus eindig je met iets wat aan de voorkant en de achterkant min of meer hetzelfde is.

warp and weft pick up

In het grijze gedeelte gebruikte ik maar 1 techniek waardoor de voorkant en de achterkant er heel verschillend uitzien.

bovenkant

onderkant

Resultaat: veel geleerd, en elk stuk op zich heeft charmes, maar uiteindelijk ben ik geëindigd met een stuk dat er al bij al toch wel bijzonder ouderwets uitziet.

9 opmerkingen:

  1. ik vind hem wel heel leuk hoor.... zeker met de juiste kleur jas, een hip hoedje/muts en vrieskou

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik veschiet er wel van hoeveel kanten je uitkunt met zo'n weefwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niet ouderwets hé, maar retro;) Ik vind hem bijzonder knap en zou hem zo i de winkel kopen. Mooie kleuren en toffe structuur. En natuurlijk heel uniek!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ouderwets? da vind ik nu echt niet hoor! Knap! Ik snap totaaaaaal niet wat je bedoelt met omslagen en pick ups maar dat geeft niet :D Ik ben onder de indruk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tss, ouderwets, ouderwets... ;). Ik vind het toch vooral een schoon stuk werk hoor. Al die courage om nieuwe dingen te blijven bij leren!

    BeantwoordenVerwijderen