14.8.11

De pennenzak voor perfectionisten zonder geodriehoek

Die lieve Oontje legde u in februari uit hoe zij pennenzakken maakt. Ik las geïnteresseerd mee, maar veranderde niets aan mijn eigen werkwijze - biais aan de binnenkant om naadjes mee af te werken. Flapjes aan de binnenkant, daar had ik namelijk geen zin in. Maar eergisteren toonde ze een verbeterde versie van haar pennenzak, en weg zijn de flapjes. Halleluja, hoe slim bedacht!

Ik las en las opnieuw en probeerde me voor te stellen hoe dat in zijn werk gaat. Oontje schreef ook iets van gefoeter en gezucht en daar kon ik me inderdaad wel iets bij voorstellen.
Ergens onder mijn schedeldak zat intussen een lichtje hard zijn best te doen om te gaan branden. Zou het niet mogelijk zijn om nog wat te vereenvoudigen, tot een versie zonder gefoeter, en eventueel zelfs zonder gezucht? Het leek de moeite om het te proberen, ik had er wel wat voor over om van die biais af te zijn, eerlijk gezegd.

Mijn eerste poging liep faliekant af, maar hielp me wel om het principe bij de tweede poging goed te hebben. Nog wat rekenwerk en een tekeningske later was de derde keer de goede keer. Leest u even mee?

we are the robots

Eerst de maten. De tekening hieronder is ingescand, dus met een beetje geluk kun je dat op de juiste afmetingen uit je printer laten komen en heb je het maar uit te knippen (en laat ons hopen dat je printer niet te lang doet over al die fijne lijntjes).
Edit: de afmetingen zijn niet helemaal dezelfde als die van Oontje, maar dat komt niet op een centimeter. Ik gebruik de afmetingen die ik vroeger ook al gebruikte (de breedte van een lichte canvas van Kokka gedeeld in 4).

afmetingen pennenzak

De werkwijze is hieronder nogal beknopt uitgelegd, dus lees nu eerst nog maar eens goed de stappen van Oontje, want mijn uitleg slaat er een paar over.

Knip rechthoeken van 28 op 14. Verstevig met vlieseline en knip daarna de hoekjes van het patroon uit. Verder gebruik ik ook een rits van 35 cm en knip later het teveel af.

1 - patroon

Plaats de rits en stik door (meer uitleg bij Oon). Zorg dat de rits aan de juiste kant van je stof komt.

2 - kasteeltje

Stik de onderkant van de buitenstof en de onderkant van de voering met een keergat van een cm of 10. Plaats de zijkanten op elkaar zoals Oon uitlegt, steek er eventueel nog een lintje tussen en stik de zijkanten. Je ziet op de foto dat ik tot 1 cm van de hoekjes stikte. Het zou kunnen dat je ook helemaal van begin tot eind mag stikken, maar dat moet ik nog proberen, dat is voor versie 4. Je mag dat ook helemaal van begin tot eind stikken, dat heb ik intussen ook uitgeprobeerd. 

3 - zijkanten stikken

De uitgeknipte hoekjes passen nu op elkaar.

4 - hoekjes passen nu op elkaar

Maak nu de flapjes die er niet zijn, het weggeknipte hoekje is nu het driehoekje dat je bij Oontje ziet. Je trekt hiervoor gewoon het gat van de weggeknipte hoekjes open. Je hoeft geen geodriehoek te gebruiken, als alles proper op elkaar past is het goed. Leg het de voeringstof en de buitenstof op elkaar in de juiste hoek.

5 - reeds weggeknipte flapjes maken - voering en buitenstof op elkaar

Stik op 1 cm door alle lagen.

6 - en dichtstikken

Knip de overschot van de rits af, of laat het hangen, dat zit eigenlijk niet in de weg. Keer de pennenzak om en sluit het keergat. Je hebt propere hoekjes.

7 - propere hoekjes

En binnenstebuiten ook.

8 - en binnenstebuiten ook

Of het echt veel sneller gaat dan de werkwijze van Oontje, denk ik niet, maar een beetje sneller misschien wel. Je maakt zelf wel uit of je het de moeite vindt om het proberen.
En hoewel deze versie wel mooi in vorm blijft staan, vind ik dat de biais toch meer stevigheid geeft.

robotpennenzak

Geen zin om ze zelf te maken? Op 28 augustus vind je me op de rommel- en kunstmarkt van DOK (ik hoop dat ze me niet bij de rommel zetten ;-)).

39 opmerkingen:

  1. Sneller? Vast wel!
    Ik probeer het zeker ook eens uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben nog steeds heel blij met die van mij! En jaloers dat ze zijn bij mij in de klas ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. :-) Ik denk dat iedereen bezig is geweest met het aanpassen van dat patroon. Fijn dat je jouw versie gepost hebt. Mijn pennenzakjes zijn helaas al af en het denkwerk om van die mottige hoeken af te geraken is inmiddels ook al achter de rug. :-) Ik durfde de aanpassingen echter niet te posten gezien het mijn patroon niet is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dankuwel voor de duidelijke handleiding! Wordt hier eerstdaags uitgetest!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze tutorial wil ik ook graag eens uitproberen. Ik heb de link opgeslaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Cool, daar zullen er hier nog zeker van onder 't machien rollen. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit lijkt mij wel handig! wordt uitgeprobeerd...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Amai deze lijkt me idd de perfecte truc! Zeker eens proberen... Nu gaat het vooruit gaan :p

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik maakte er net 2 op exact 46 minuten, inclusief knippen (de stof lag nog op de tafel). De keergaten moeten evenwel nog dicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super, ik heb hier al enkele maanden stof liggen voor een pennenzak (en 1 september nadert met rasse schreden...), maar hoe langer ik wacht, hoe simpeler dat hier wordt :) Bedankt!

    Ps: Ik sta de 28e ook op DOK, geen zelfmaak maar wel kleren - veel!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit kan misschien ook nog...
    Volg de eerste met-flapjes-handleiding van Oon tot en met stap 10. Knip dan de vierkantjes bij de hoeken uit en volg daarna bovenstaand patroon.
    Je uitgeknipte vierkantjes aan de hoeken zitten zo meteen gelijk opelkaar... Toch???

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Aha, interessant. Probeer ik zeker eens uit bij de volgende pennenzaksessie.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Super hoe iedereen elkaar aanvult hier op de naaiblogs, het spaart ons heel wat denkwerk. Namiddag m'n eerste exemplaar gemaakt, de volgende al geknipt en bij deze twee zal het niet blijven vrees ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bedankt! Ik vind het alleen een heel groot prutswerk om de hoeken mooi te laten uitkomen
    :(

    BeantwoordenVerwijderen
  15. als je deze afmetingen gebruikt wat zijn dan de afmetingen van de effectieve pennenzak?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik moet eerlijk zeggen; ook bij deze pennenzak heb ik veel moeten en zuchten en vloeken, die 'uitgeknipte hoekjes' op elkaar leggen was toch echt moeilijker dan gedacht, maar misschien was dat omdat dit de eerste was. Maar het heeft wel voor een mooi resultaat gezorgd: de binnenkant ziet er inderdaad veel mooier uit dan bij Oon haar eenvoudige versie.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ik snap de stap onder de 4de foto niet zo je die is willen verduidelijken?? of een extra foto ofzo??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat je op de 4de foto zit, vouw je in 2 en je stikt de naad. Je doet dit voor de stof en de voering apart, in de voering laat je een stukje open, dit wordt je keergat. Daarna vouw je de pennenzak zo dat je pas gestikte naad op de rits ligt over de volledige lengte. Op de 5de foto zie je dat de zijkantjes worden gestikt.

      Verwijderen
    2. ok nu snap ik het maar nu zit ik vast bij maak de hoekjes die er niet zijn!hoe doe je dit?(srry ben een beginner)

      Verwijderen
    3. Steek je vinger in een opening en trek die open zodat de tegenoverliggende kanten op elkaar komen te liggen. Doe dit voor zowel de buitenstof als de voering en leg die mooi op elkaar. Dit doe je 4 keer, dus voor elk hoekje apart.

      Verwijderen
    4. kan je misschien een foto der illustratie want ik snap er nog steeds niks van

      Verwijderen
    5. laat maar heb het ondertussen door(door een beetje te knoeien ben ik erop gekomen!)
      hij is echt mooi geworden!!

      Verwijderen
  18. Dankjewel voor de uitleg, het is mij gelukt!
    Groetjes, Marianne

    http://mariannehaakt.blogspot.nl/2013/06/pennenzak-of-etui.html

    BeantwoordenVerwijderen
  19. vanwaar heb je die stof gehaald? het is echt prachtig! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dankzij jouw duidelijk tutorial kan mijn oudste dochter in stijl naar het eerste leerjaar gaan!
    http://mbmadebymom.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen
  21. dank voor je patroon en uitleg, ik heb er een mooie versie van leer mee gemaakt! http://creabh.blogspot.nl/2013/12/leren-etui.html

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Goede uitleg, bedankt! Een stuk makkelijker dan hoe ik het vroeger deed: de zijkanten apart van elkaar aan de rits naaien...Resultaat is nu ook mooier. Complimenten! http://www.flickr.com/photos/99158309@N03/12178294504/

    BeantwoordenVerwijderen
  23. voilà tis ook gelukt ! effekes zitten puzzelen met de hoekje ... maar gelukt !

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ben al even op zoek naar een goede tutorial voor dit leuke pennenzakje. Bedankt ik ga het proberen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Net geprobeerd voor de zoon, maar ik begreep het niet meer goed vanaf: maak nu de flapjes die er niet zijn...
    Ik heb de pennenzak dan uiteindelijk gekeerd en dan zo de hoekjes dichtgestikt op de rechterkant van de binnenstof, dus zit er een lelijk stuk vanbinnen in de pennenzak...
    Gelukkig langs buiten wel een mooie pennenzak :)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kathelijne, de uitsparingen zijn inderdaad asymmetrisch, omdat de rits ook een beetje breedte toevoegt. Als je het patroon groter maakt zal je de uitsparingen ook moeten groter maken. Ik kan het moeilijk uitleggen in tekst, zou het eigenlijk moeten tonen. Ander de manier van Oon gebruiken. Zie link in het bericht.

      Verwijderen
  27. ik ben hier met een zeer domme vraag maar snap het niet goed als je de rits er in stikt is dat samen met de voering ja ik weet niet hoe uit de leggen zogezegd u rits zit tussen u buitenstof en binnenstof of is dat alleen in de buitenstof.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je legt inderdaad de rits tussen de buitenstof en de voering. Zorg dat de randjes netjes op elkaar liggen en stik in 1 keer door de 3 laagjes. De goede kant van de rits ligt daarbij tegen de goede kant van de buitenstof. De achterkant van de rits ligt tegen de goede kant van de voering

      Verwijderen
  28. Mag ik vragen welke vlieseline hiervoor gebruikt wordt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meestal gebruik ik F220, maar met een iets dikkere vlieseline kan het zeker ook. Zoek wel iets dat soepel is anders krijg je kraakjes in de pennenzak.

      Verwijderen
  29. Ik heb hem net gemaakt,een deel met jouw uitleg te bekijken,een deel Oon hare uitleg genomen.Net klaar zie ik nu dat mijn rits gedeelte aan ene kant over elkaar gaat,enig idee hoe dat komt?

    BeantwoordenVerwijderen