18.7.15

Halterjurkje met stippen

Halterjurkje

Gisteren had ik zin om een prachtig stofje van Nani Iro (gekocht bij Julija's Shop) te verwerken. Ik twijfelde wat over het model en vroeg instagram wat men ervan dacht.

start

De meningen lagen nogal uiteen, dus begon ik aan hetgeen me het eenvoudigste leek.

patroontje

Gedurende de dag volgden nog wat foto's en omdat ik dan toch bezig was maak ik er hier ineens een kleine tuto van. Hij is niet erg gedetailleerd, maar ik denk dat je het hiermee ook zonder veel ervaring wel kan maken. Het kleedje is heel eenvoudig te maken.

Dit jurkje maakte ik voor een 7-jarige met een bovenwijdte van 61 cm. Door de elastiek op de rug kan het jurkje ook gemaakt worden voor een kind dat 1 of 2 maten kleiner of groter is. Dan pas je de lengte stof en van de elastiek aan. Met de overlap van de delen van het bovenstukje kan je ook wat spelen, maar hier zou ik niet al te veel van afwijken.

Nodig:

  • 1 meter stof,
  • een naaimachine,
  • stikzijde,
  • schaar,
  • brede stevige elastiek (ik gebruikte een stuk van 28 cm dat 4 cm breed is),
  • patroondeel van het bovenstukje (klikken op de foto, downloaden en printen op A4 zonder marges, naadwaarde 1 cm is bijgetekend)


halterkleedje - patroon

De rest van de patroondelen zijn rechthoeken. De afmetingen staan op het knipplan. Naadwaarde is inbegrepen.

knipplan

Ik begon met de striklintjes. Hiervoor knipte ik een strookje van 3 cm van de volledige stofbreedte en knipte het in 2. Ik gebruikte een pinterest-tip voor het keren van de lintjes: je steekt een rietje in de tunnel en met een satéprikker duw je de stof door het rietje. Werkt perfect!

truck met rietje en satéprikker

Dan zijn de delen van het bovenstukje aan de beurt. De striklintjes worden tussen de bovenkant gestikt. De twee helften worden over elkaar gelegd zoals op de foto en op de rand vastgestikt. Het merkje op het patroon toont waar de het hoekje van het andere stukje komt.

bovenstukje

Speld het bovenstukje tussen de 2 stroken van 34,5 op 6. Aan de beide zijkanten zou je nu 1 cm moeten overhebben. Dat is de naadwaarde om straks het voorpand aan het achterpand te naaien. Neem het grootste overblijvende stuk stof (voorpand) en plooi of frons dit deel zodat het qua lengte overeen komt met de strook. Leg de strook van de binnenkant uit de weg en stik de rok vast aan de strook van de buitenkant.

strook en plooirok

Met de binnenste strook naar boven en de naadwaarden zoals op de foto stik je het achterpand aan het voorpand.

naadwaarde in de juiste richting leggen

Strijk nu de binnenste strook van het voorpand en aansluitend het bovenste stuk van het rugpand naar binnen.

omslag rug

Speld de elastiek op de zijnaden.

elastiek op zijnaad

Stik de elastiek vast door aan de goede kant van het kleedje in de zijnaad te stikken.

elastiek vaststikken in naadje

Stik het kleedje rondom door zodat de binnenste strook van het voorpand vast zit en zodat de elastiek vast komt te zitten in een tunnel op de rug.

Zoom het kleedje om en klaar!

Klaar!


17 opmerkingen:

  1. Het was heel leuk om het ontstaan van het kleedje te volgen op Instagram en wat een prachtig resultaat! Simple but stunning!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mohow, zo tof!!!! het is super & weet je ieder meisje wil zo'n jurk in haar kast :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel halter en heel tof stofje. Ben toevallig ook een halter aan het maken maar dan voor mij. Heb het patroon overgetekend van een kleed dat ik vroeger heb gekocht. Hopelijk is mijn resultaat even mooi als dat van jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Perfect!!! i really like the result. Thanks for the tutorial.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Erg geslaagd! En plezant om via IG alle stappen mee te volgen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow, zo mooi! En bedankt voord de tuto!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. oh, super! En dank je voor de uitleg. Ik moet toch dringend op zoek naar een dochter om kleertjes voor te maken :).

    BeantwoordenVerwijderen