5.8.16

Mandjes, mandjes, mandjes

De laatste tijd zijn hier heel wat mandjes genaaid. De meeste daarvan werden al via Instagram aan de buitenwereld getoond, maar ik dacht dat het een goed idee was hier even kort uit te leggen hoe dat precies in zijn werk gaat.

Het begon vorig jaar, toen ik een heleboel pilea-baby's in een potje had gezet en ik een perfecte stof in de voorraad opmerkte om er kleine cache-pots van te maken.

collectie mandjes

Met de rest van de stof maakte ik er enkele maanden geleden (ik had weer baby's) nog eens 3.

drie op een rij

Zo klein als de eerste mandjes waren, zo groot was de mand die ik voor de meisjeskamer maakte. Deze is bedoeld voor de vuile was.

wasmand

De kleine mandjes waren verstevigd met doorsnee vlieseline, voor de wasmand gebruikte ik decovil light.

Ik had nog genoeg decovil over om een mand te maken voor de grote bloempot waar de ficus in groeit. Speurend in de stoffenkast naar een geschikte stof, viel mijn oog op een prachtige canvas van Nani Iro. Nu kan ik elke dag naar deze mooie stof kijken.

nani iro

Vandaag maakte ik nog een mandje. Dit maakte ik in kurk dat ik kocht bij K-bas. De andere manden zijn allemaal gevoerd, deze niet. Ik vond het zo proper genoeg.

kurk

Hoe maak je zoiets? Simpel!

hoe maak je dat

Behalve de wasmand, waarvoor ik de volledige stofbreedte gebruikte, zijn alle andere mandjes gemaakt om rond een bloempot te passen. Eerst meet je de afmetingen van de pot.

De maten die je nodig hebt zijn die van de omtrek van de bovenkant van de pot en die van de hoogte van de pot. Bij de kleine mandjes werkte ik met deze precieze afmetingen, voor de grotere bloempotten telde ik er 1 à 2 cm bij. Er is geen regel, je kiest zelf hoeveel.

Daarna schets je een patroontje. Wil je veel mandjes maken, dan kan het interessant zijn om het in de juiste afmetingen op patroonpapier te tekenen. Maak je er maar 1 of 2 dan kan je het stellen met een schets en teken je de afmetingen meteen op de stof. Het patroon is voor een half mandje. Ben je niet van plan om het mandje te voeren (bvb. omdat je met kurk werkt), dan knip je hier 2 delen van. Wil je het wel voeren, dan 4.

De bovenste zijde (A) is de helft van de gewenste omtrek. B is de gewenste hoogte. De uitsparingen onderaan zijn vierkantjes. De zijden (D) zijn 1/8 van de gewenste omtrek van de pot (of dus 1/4 van A). De onderste zijde die overblijft (C) is dus 1/4 van de gewenste omtrek (of de helft van A). Het meest praktische vind ik om eerst rechthoeken te knippen van A op (B + D) en dan de vierkante uitsparingen eruit te knippen.

Het in elkaar zetten van de mandjes gaat ontzettend snel. Stik de zijnaden, en de ondernaad, maak de hoeken (gewoon hoeken boxen bij de uitsparingen, zoals bvb. ook bij tassen). Laat een keergat in de ondernaad van de voering (zorg dat het groot genoeg is, zeker als je met decovil werkt). Zet de buitenkant van het mandje en de voering met de goede kanten tegen elkaar aan de bovenzijde. Keer om en stik het keergat dicht. Klaar!

Behalve deze mandjes, probeerde ik ook de handleiding van Annelies en maakte een mandje van touw, als 'bloempot'. Tenminste, ik begon aan een mandje van touw en stikte tot het garen op was. Daarna kwam het er niet van om af te werken dus uiteindelijk belandde een andere plant in het mandje dan deze waarvoor het voorzien was. Eind goed al goed (al moet het einde van het mandje eigenlijk nog steeds afgewerkt worden)!

touw

mandjes

19 opmerkingen:

  1. Toffe mandjes heb je gemaakt zeg!Ik heb laatst ook een wasmand gemaakt,gevoerd met decovil light maar jammer genoeg zakt ze in elkaar nadat ze nu al enige tijd in de badkamer staat...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk! Zo kan je een hele dag naar je favoriete stofjes kijken. Deze moet ik onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo'n leuke mandjes (mijn favoriete mand staat in de meisjeskamer).
    Bedankt voor de handleiding!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig en instant vrolijkheid in huis!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tof zeg! Alvast gepind want het zou kunnen dat ik er eens maak. Ik moet alleen iets bedenken om ze 'waterdicht' te maken onderaan ( iets inzetten of zo ) want in mijn bloempotten zitten altijd gaatjes onderaan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij zitten er ook gaatjes in de potjes. In de grotere mand zit een schaaltje onder de pot. In de kleintjes een opgerolde plastiek zak.

      Verwijderen
  6. Ze zijn heel mooi de mandjes en bedankt voor de handleiding.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie mandjes is mooie stoffen! Ik zal er ook eens opnieuw aan beginnen. Bedankt voor de (onbedoelde waarschijnlijk) duw in de rug en de mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk!!! Dat wil ik ook eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook al heb ik geen groene vingers en gaat elke kamerplant steevast een stille dood tegemoet (en dus hou ik ze verstandig buitenà, mandjes kan je nooit genoeg hebben. Vooral de kurkvariant vind ik geweldig ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldig! Die pannenkoekplantjes zijn super! Heb er ook enkele... En met de scheutjes die er op komen, kan je niet genoeg potjes/mandjes hebben! Helemaal mijn smaak!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Superleuk! Van waar komt het stofje van de meisjeskamermand?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik maakte ze nog niet als bloempotje, maar wat is dat mooi! (Alleen: je moet ze er dan telkens uithalen om water te geven? Of staan ze nog eens in een waterdichte pot?)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De grote planten staan in een schaaltje, de kleine in een opgerolde plastic zak (die van de groenten in de colruyt of eentje van apotheek werkt prima). Ik haal ze nooit uit om water te geven en kom daar eigenlijk nooit accidenten mee tegen. Om de 5-6 maanden neem ik eens een nieuwe zak.

      Verwijderen
    2. De grote planten staan in een schaaltje, de kleine in een opgerolde plastic zak (die van de groenten in de colruyt of eentje van apotheek werkt prima). Ik haal ze nooit uit om water te geven en kom daar eigenlijk nooit accidenten mee tegen. Om de 5-6 maanden neem ik eens een nieuwe zak.

      Verwijderen
  13. Die wasmand is exact wat ik in mijn hoofd heb voor op kot! De meisjeskamer ziet er ook geweldig uit, helemaal mijn kleuren en die zebra is supercool. Blogde je al eens over die kamer? Want ik ben nu wel benieuwd naar de rest :-)

    BeantwoordenVerwijderen