27.4.20

Mondmaskerlinks

Gisteren postte ik een paar uitgeprobeerde mondmaskers op Instagram en mijn Instagramberichteninbox ontplofte met de vragen naar de links naar gebruikte patronen. Nu is Instagram niet zo'n geweldig medium als je een link wil delen, dus na 15 keer naar YouTube gaan op mijn telefoon, daar de link te kopiëren en dan terug naar Instagram gaan om de link te plakken, dacht ik dat er daar handiger manieren voor waren. Ik herinnerde me dat ik in een ver verleden ooit een blog had waarop ik naaisels postte, en kijk eens aan, hij doet het nog. Dus na bijna 3 jaar windstilte kreeg het coronavirus zowaar mijn blog terug aan de praat.


Bon, ik testte dus wat mondmaskerpatronen uit. Bij het begin van de coronacrisis werden hier al verschillende exemplaren van het type chirurgisch mondmasker genaaid, met plooitjes dus. Echt enthousiast was ik daar niet over: openingen aan de zijkant, onder de ogen, aan de kin. Nu we te horen kregen dat we maskers zullen moeten dragen in verschillende situaties, waaronder op de trein, vond ik het wel eens tijd om een grondiger patronenverkenning te doen en te zoeken naar iets wat goed past.

We zijn hier met 6, we komen in verschillende maten en vormen en met verschillende noden. Zo heeft meneer een baard, die we niet zomaar in gelijk welk masker krijgen, en mag de jongste zoon geen rekkers achter zijn oren. Verder dragen zowel meneer als de oudste zoon een bril en dat kan onhandige masker-bril-botsingen geven. Differentiatie is niet alleen in het onderwijs een must, maar ook in mondmaskerpatronenland.

Ik zocht niet alleen verschillende maskerpatronen, maar probeerde daarnaast ook verschillende rekker- en lintensystemen. Hieronder een overzichtje. Eerste bemerking: ongeacht de instructies bij het patroon maakte ik elk masker in 4 lagen. De binnenste 2 lagen hangen alleen onderaan en bovenaan vast aan de buitenste 2 lagen waardoor er een filter in geschoven kan worden.

Het eerste wat ik probeerde was een patroon op Instructables waar ik al enthousiaste commentaren over had gelezen. Een meevaller. Weliswaar veel te klein voor meneer zijn baard, maar voor mij en de oudste dochter redelijk OK. Voor de oudste zoon past het prima. Dit masker maakte ik in 2 lagen Liberty en 2 lagen katoenen voering.



Het tweede was een mooi patroon, maar past niet. Te veel ruimte op de neus, en te weinig tussen neus en kin, goede pasvorm op de kin. Toch heeft het potentieel. Het is vooral een kwestie van de afmetingen bij de sturen. Ik gebruikte 2 lagen double gauze voor de buitenkant, en een dun katoentje van petit pan voor de binnenkant. De double gauze was geen goed idee, of toch zeker niet voor dit patroon. Het pak stof was te dik voor dit origami-achtige patroontje.



Nummer drie was dit. Mooi resultaat, mooie vorm, maar het masker is te klein voor mij: het verschuift bij het praten. De jongste zoon zou het eens moeten passen, maar dat is er nog niet van gekomen. Voor hem moeten de rekkers in elk geval wel anders.



Nummer vier was beter: mooie vorm op de neus, goede vorm van de bogen onder de ogen, en 2 nepen voor de kin, waardoor het mooi aansluit. Nog een half centimetertje extra ruimte en het zit perfect. De dochter wil deze in de stof van nummer 3, dus dat maak ik asap nog eens. Het patroon ziet eruit als een vleermuis. Ideaal tegen het vleermuisvirus.


Dan was er nog een baardprobleem. Als oplossing daarvoor vond ik voor meneer dit patroon. Het zit perfect en de baard gaat er helemaal in. Het heeft 5 nepen waardoor er vooraan extra ruimte is. Er werd ineens ook een 2de exemplaar van gemaakt en er volgt er zeker nog 1 of 2.


Voorlopig is hier geen downloadbaar patroon van, maar in de video toont de ontwerpster stap voor stap hoe je het patroon zelf tekent. Dat is niet moeilijk te volgen.


Ik zou dit voor mezelf ook nog willen maken, maar dit patroon is voor mij veel te groot. Ik probeer het te verkleinen en laat dan weten wat daarvan het resultaat was.

UPDATE: ik legde het patroon op het kopieerapparaat en maakte 2 kopies, eentje op 90% en eentje op 85%. Het masker op 90% is perfect voor de oudste zoon. Het masker op 85% past perfect voor mij.


En dan nog iets over de aanbindsystemen. De voorkeuren variëren: de ene wil elastiek, de andere lint, de ene wil achter de oren, de andere absoluut niet. In elk geval maak ik ze vanaf nu allemaal met een tunnel aan de zijkant. Het tunnelsysteem is voor zowel elastiek als lint geschikt. Verandert er dan nog iemand van gedacht, dan kan het masker blijven dienst doen.

9 opmerkingen:

  1. Die tunnel aan de zijkant is slim! Dan kunnen ze elastiek nog aanpassen. Dat ga ik in mijn patroon eens proberen te realiseren. Want de pasvorm is goed, maar voor vreemden de elastiek op maat maken is moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je ze vlug schoon wilt hebben. Kan je magnetron sterilsator gebruiken voor babyflessen. Die gebruik ik vaak voor knuffels.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig overzicht, bedankt!!
    Ik wil de vierde ook proberen (en evt de 5e, maar die zal ook te groot zijn voor mij).
    Je schrijft: nog een half centimetertje extra ruimte en dan is het perfect (bij de vierde). Is dat in de hoogte of breedte?
    Alvast bedankt weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh hoera, zo blij dat hier weer blogleven kwam! En merci voor de uitleg, ik denk dat ik me ook eens aan het naaien zet. Al liggen er in mijn stoffenkast niet zo'n mooie restjes als in de jouwe ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo,
    Hebt u het patroon van het berrefonds ook uitgetest? Dat is hier nogal populair omdat het goed zou aanzitten. Zelf gebruik ik altijd het FOD patroon, maar het gaat te traag naar mijn goesting voor grote oplage, dus ga ook een ander zoeken. Groetjes, barbara Masschalck (op instagram: Maison Rabarber)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Barbara, dat van het Berrefonds heb ik nog niet geprobeerd, maar wel een ander dat er heel goed op lijkt (dat van @yonopo op IG). Ik denk dat het voor een grote oplage ideaal is: geen nepen, geen plooiwerk, makkelijk te knippen vorm... Voor het maken van zo'n patroon in grote hoeveelheden staan welk wat tips op YouTube, hier bv: https://youtu.be/_qoGJ-vHyEY

      Verwijderen
  6. Dank je wel voor de uitleg. De naadwaarde is inbegrepen in het patroon, maar nam jij telkens 1 cm naadwaarde of minder? (in het bijzonder voor patroon nr 4 en 5 die ik ook zou maken). Groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen