9.2.11

Een blinde rits en voering, zonder 1 steekje met de hand te naaien

Het begon met een vraag van een ijverig wijf: "hoe werk je in godsnaam die rits proper af?" Met de hand? Sandwichen?
Het eerste, daar zijn we effenaf tegen. Kwatongen zouden ons misschien lui noemen, maar als je alles met de machine kunt stikken, ben je veel sneller klaar en blijft er meer tijd over om aan een nieuw projectje te beginnen (toch ijverig dus).
Het tweede, sandwichen, dat hebben we geprobeerd, maar het probleem is dat de voering dan gevaarlijk dicht in de buurt van de tandjes komt en dat durft al eens tot blokkages leiden.

Vandaag presenteer ik u: de sandwich in twee stappen.

We beginnen met een bovenstukje van een kleedje, volledig gevoerd en geassembleerd, maar dus nog zonder de rits erin. Ook onontbeerlijk: het blinderitsvoetje. Dit voetje heeft twee gootjes waardoor de tandjes van de blinde rits passeren.

voetje en lijfje

Buitenstof en voering worden opengelegd en de rits gepositioneerd. Het plastiek stukje komt net onder het naadje waar de voering en de buitenstof aan elkaar zijn gestikt.

positie rits

De rits wordt vastgestikt, de naald in het midden, je stikt zo automatisch vlak naast de tandjes doordat die dankzij het gootje op de juiste plaats blijven. Allebei de kanten op dezelfde manier. Op het www zijn honderden tutorials te vinden die deze stap beschrijven, dus we gaan er snel over.

links en rechts

En dan is het tijd voor dé truuk. Het uitstekende lintje van de rits wordt opzij gelegd en de voering vouw je erover. Je rits zit nu tussen de buitenstof (onder) en de voering (boven). En dan komt het belangrijkste: je verplaatst je naald een 2-tal millimeter in de richting van de stofrand. Zo stik je opnieuw over de rits, de tandjes lopen door het gootje, maar je stikt doordat je naald is verplaatst, iets verder van de tandjes weg dan de eerste keer.

de truck

Aan de onderkant zie je nu twee rijen stiksels netjes naast elkaar.

onderkant

Nu alleen nog de hoekjes wegknippen, omkeren en je werk bewonderen.

hoekjes knippen en klaar

Ziezo! Je hebt het gefikst, een pluim voor jezelf en geniet van je succes!

Edit: wie niet weet hoe de naald te verzetten, kan de voering aan de rits zetten aan de hand van deze handleiding.

25 opmerkingen:

  1. Wel, dat deel werkt altijd prima! (Maar toch bedankt voor de uitleg). Maar dan: hoe zorg je dat beide kanten perfect even hoog zitten? Als ik dit gebruik in een kleedje met recht bovenstuk en fronsrokje en ik stik eerst de achternaad en dan zet ik de rits in, dan krijg ik altijd een klein bobbeltje aan de onderkant van de rits. En als ik eerst de rits inzet, dan zitten de beide kanten van de rok niet meer even hoog. Als je begrijpt wat ik bedoel. Hoe doe je dat? Gewoon nauwkeurig proberen te starten?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo simpel, maar geniaal! Je moet het maar weten hé. Bedankt!
    Riet, ik stik mijn naad altijd pas toe als de rits erin zit. Om te zorgen dat ze mooi gelijk komt, sluit ik ze nadat ik één kant heb vastgestikt. Dan speld ik ze zo vast aan de tweede kant, mooi op gelijke hoogte, dan de rits terug open en vaststikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Riet, ik stik ook altijd eerst de rits en sluit dan pas de rest van de naad. Ik heb het ook soms voor dat de twee stukken niet meer even lang zijn na het inzetten van de rits. Het is inderdaad een kwestie van even hoog te starten (goed mikken), maar ook zorgen dat je niet trekt aan je stof of de stof sneller meegeeft tijdens het stikken. Als het verschil niet al te groot is, er moeten geen horizontale strepen juist overeen komen, en je hebt nog een aanzienlijk stuk dicht te maken, dan kun je het met wat trekken of meegeven wel in orde krijgen zonder opnieuw te moeten beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ah, ik ben al blij dat ik dat weet! (In die Ottobre's e.d. stikken ze altijd eerst de naad dicht, en dan gaat dat bij mij grandioos fout, bobbelgewijs.) Nog een beetje oefenen dus in dat exact beginnen, bij jou ziet dat er geweldig nauwkeurig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Maar als je de naad dichtstikt na dat je de rits hebt ingezet, kan je dan tot aan de rits stikken, blijft er dan geen stukje over??
    Ritsen, jong het is mijn ding niet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ hotelmama, dan gebruik ik een gewoon ritsvoetje en zet mijn naald volledig rechts, maar het is altijd wel spannend.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 'Je verplaatst je naald een 2-tal millimeter'.
    Ahum. Hoe doe ik dát?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Miss Stik, als je een bernina hebt zoals ik, heb je pijltjes naast je schermpje waarmee je naar rechts en links kunt verplaatsen. Als je een brother hebt, dan kun je in stand 1 'de breedte aanpassen', wat neerkomt op het verzetten van de naald. Als je nog een ander machine hebt, zul je de handleiding moeten opzoeken vrees ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb al eens zitten speuren maar met mijn 40-jaar oude machine lukt dat niet. Ik ga erdus iets anders moeten op zoeken. Nu ja, een blindezoomvoetje hb ik nog niet. Dus heb ik nog efkes tijd om te zoeken.
    Erg bedankt voor je uitleg, het zal ooit zeker van pas komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. In dat geval is er nog een manier om je voering aan je rits te zetten met de machine, maar de volgorde van het ineen zetten van je kledingstuk is dan ook anders en ik vind het hoekje bovenaan de rits dan ook net iets moeilijker proper te krijgen. Ik zal eens zoeken, misschien staat die al wel ergens online, anders toon ik het ook wel eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank u :) tis gelukt.. !
    Volgens de naaijuf te moeilijk. Toch is het goed afgelopen.
    Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hmmm, en hoe doe je dat als je rits doorloopt in je onderste stuk van je jurk(je)?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja, daar ben ik ook benieuwd naar!!! Ik zet vaak een rits in een jurkje...
    Geertje

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Werkelijk geniaal, ik was mij altijd maar aan't afvragen wat ik toch misdeed, dat ik altijd zichtbare stiksels had bij het vaststikken van een beleg (en vaak dan ook nog van die slordige steekjes). Gisteren geprobeerd op een jurkje en helemaal gelukt en goedgekeurd! Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wow, de vorige keer -zonder jouw handleiding- heb ik het ding 7 keer losgetornd en uiteindelijk in mijn moeder haar handen achtergelaten, nu staat hij er van de eerste keer heel propertjes in. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Voor de eerste keer jouw methode toegepast (na het eindeloze gefrutsel) en wat is mijn rok nu mooi afgewerkt! Bedankt voor deze superuitleg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. een klein vraagje, kom je dan niettegen dat je beleg aan de binnenkant een tikkeltje groter is dan je stof aan de buitenkant en niet zo strak zit? Of knip je hier ook een cm af?
    groetjes
    Karen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt, maar het verschil is niet zo groot. Het zit inderdaad minder strak, maar dat stoort mij eigenlijk nooit.

      Verwijderen
  18. Bedankt ! Ik was al uren aan het piekeren en het proberen, tot ik je uitleg vond. Ik ben wel nog een tijdje aan het sukkelen geweest (eigen stomme fout, blinde ritsvoetje zat niet helemaal goed), maar na een paar uur zwoegen, uithalen, opnieuw doen, weer uithalen, ..... Is het me gelukt. Het ziet er heel mooi uit. Volgende keer zou het een fluitje van een cent moeten zijn. Ik heb heel wat geleerd uit mijn fouten !

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Interessant!
    En hoe werk jij het zippertje onderaan af? Daar zit het bij mij altijd fout! Dat staat altijd wat verder van de stof af dan de rest van de rits...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Bedankt! Voor het eerst uitgetest en gelukt! Bovenaan niet 100% perfect, maar toch bijna :-) Een ongeoefend oog zal het hopelijk niet opmerken. En dat lag trouwens helemaal aan mij en niet aan de werkbeschrijving!
    Deze techniek ga ik nog vaak gebruiken :-)

    BeantwoordenVerwijderen