16.4.14

Indigo jurk voor moe

Toen we vorige zomer in Tokio waren, nam ik mijn moeder een dag op sleeptouw om stoffen in te slaan. Ze hield dat de hele dag vol, meer nog, ze selecteerde voor zichzelf ook een paar mooie exemplaren, waaronder deze indigo stof.

vierkante hals

Tijdens de krokusvakantie begonnen we aan deze jurk voor haar. Ik maakte eerst een proefexemplaar in calico, op basis van een eenvoudig patroon uit Burda. Eens dat paste zoals het hoorde (neepje hier, stuk innemen daar, armsgat aanpassen,...), knipte ik de hals in de diepere, hoekigere vorm die ze wou. Nadat alle aanpassingen in het patroon toegepast werden knipten we in de goede stof en stikten we de nepen.

indigo jurk

De paspelzakjes voegden we zelf aan het patroon toe en maakten we in een effen stukje van dezelfde stof. Daarna was de vakantie gedaan en verdween het geheel in de kast.

paspelzakje

Vandaag spraken we opnieuw af voor een hele dag naaien. We werkten naarstig verder tot de jurk helemaal af was en mee naar huis kon.

moe

Nu nog een truitje vinden voor erop. Wij dachten geel, en jij?

49 opmerkingen:

  1. prachtige stof! is dat echte ikat of gedrukt?
    rood truitje zou ook wel mooi zijn, zie de schoenen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het eerst volledig blauw was en dan bedrukt met iets wat de kleur weg haalt. Op de achterkant van de stof is het dessin minder duidelijk.

      Verwijderen
  2. Onder de indruk van jullie professionaliteit. Na de proefversie in calico (ken ik nog van mijn moeder), vind ik dat er nu een gevarieerde reeks van dit model moet volgen want het zit haar werkelijk gegoten. En wat een jonge moe heb jij! (Wij zeggen ook 'Moeeee' ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi!!! Ik zie ook nog wel een wit vestje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel knappe jurk! En dat modellenwerk: Moe doet dat goe!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo knap! Heel leuk stofje en je mama straalt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi! ♥ die perfecte pasvorm. Oranje gilet?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Creatief zijn samen met de mama, tof! Ik zou gaan voor een geel truitje en gele schoentjes:)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. heel mooi, en met die schoenen zou ik voor een rood truitje gaan. Maar ook mooi fris groen lijkt me wel iets

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Superknap ! ... en de paspelzakjes ... instant liefde hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het jurkje zit moe als gegoten. Mooi stofje trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. jawadde, wat een professionaliteit! naast mijn onkunde ben ik daar gewoon ook veel te lui en ongeduldig voor... :-) mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Super !!!
    Calico , is dat den ´baalkatoen´ zoals wij hier gebruiken ?
    En idd , nu je dat perfect passend basispatroon hebt ... vraagt dit om vele variaties ;)
    Groetjes ,
    Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Die jurk zit als gegoten! Geel of rood voor een truitje? En een vlot, kort geknoopt sjaaltje. En dan hoppa, de bloemetjes buiten zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat is een mooi jurkje geworden, mooie halslijn en het zit perfect!! Als het wat frisser is dan is het met een vestje ook mooi door te dragen.

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo ontroerend mooi, dit verhaal! Echt supertof!
    En dan nog met een mooi resultaat. Schone combinatie, mama + jurk.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig! En hoe fijn is dat, een dagje naaien met de mama!!
    Geel, of groen (zit precies ook wat in de stof, of vergis ik me?) vestje zou ik doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Die moe heeft een goe figuur! Er gaan zoveel kleurtjes op dat kleedje...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Chic seg! Lijkt me zalig, met je moeder wat naaien :) Geel, rood, groen, wit. 't Gaat allemaal dus dat kleedje kan nog veel uit de kast komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. this is a very classy dress, i adore the fabric you chose.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Moe boft met zo'n dochter. Jij een kleed voor haar en zij voor jou? Of hoe moet ik me de samenwerking voorstellen?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wij dachten van vele kleuren gaan daarop, en wij dachten van: mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooi! Het verhaal, het jurkje, de stof...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Waauw voor het kleedje, waauw voor de moe! Wij gaan voor groen erop!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Mooi! Love de halsuitsnijding! Lucky mama!! Rood zou meteen ook bij de schoenen passen...

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ge hebt een zeer stijlvolle moeder! Zo'n schoon stofke zou ik ook wel willen meepakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Een heel mooi kleedje! Welk Burda patroontje werd hier gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Mooi ! En vestjes in alle kleuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ja zeker geel! Cos heeft een heel mooi helder geel vestje met ronde hals. Die zou er prachtig op staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Heel knap!
    Geel zal er heel warm bij staan, ik zou er zelf rood bij combineren.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Mooi zeg, en zo lief ook. En ik stem voor geel hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Superjurkje, mintgroen staat er denk ik ook wel heel mooi op.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Mooi, hij zit perfect. Ik stem ook voor geel.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Prachtige jurk, mooi stofje, mooie print, schoon patroontje,...en gaat inderdaad met heel veel kleuren samen vind ik, mint, (pastel)geel, rood,...
    ik zou zelfs wel voor fuchsia of (pastel)oranje durven gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wow. Prachtig. Het kleed, maar ook je verhaal. Zalig hoe je dit samen met je moeder maakte.

    BeantwoordenVerwijderen