9.11.14

Raglan love

Hoewel ik meer voldoening haal uit complexere naaiprojecten, worden hier ook soms snel-snel-naaisels geproduceerd. Zo ook vorige week. Bij de Stoffenkamer had ik een mooie tricot gevonden met een wat metalige look. Bij Samira had net ik een gewatteerde bloemenstof gescoord.

raglan

Beide wou ik onmiddellijk gebruiken. De gewatteerde stof is volgend jaar waarschijnlijk al zoooo 2014. En daarnaast merkte ik dat ik voor de oudste dochter ineens niet meer voldoende heb met een meter tricot, dus dat de kleinere stukken die ik nog liggen heb heel dringend op moeten.

het meisje en de kat

De allersnelste tricotprojecten moeten die met raglanmouwen zijn. Ik haalde mijn stapeltje Ottobres uit de kast en zocht een patroon dat groot genoeg was. Hierbij had ik ook in het achterhoofd dat ik nog een zonenversie wil maken van dit vestje en dat het patroon dus ook daarvoor bruikbaar zal moeten zijn (wanneer ik hiervoor een gaatje vind). Veel vliegen in 1 klap.

glinster

Voor de beide stukken wou ik liever geen boordstof gebruiken. De zomen werden omgestreken en gestikt met de tweelingnaald. De hals afgewerkt met een strookje van de stof zelf. Behalve de sweater hieronder maakte ik uit de bloemenstof ook nog een kleinere versie met de rest van de stof. Uit de stof kon ik nog mouwen knippen voor de jongste dochter. Het voor- en achterpand knipte ik dan uit de groene sweaterstof. Hetzelfde als van de grote zus dus, maar toch anders. Hiervan geen foto's want de sweater zit al in de was.

licht

24 opmerkingen:

  1. Oh zo mooi. Dat van die rand en die tweelingnaad mag je me nog eens uitleggen want ik wil een jurkje van tricot maken zonder boordstof dus ben heel benieuwd hoe je dat doet.

    En off topic, wat is je dochter toch mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Snijdt je dat stukje tricot voor de halslijn in biais? Ik dacht van niet, maar wou het hier wel nog eens checken :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, in tricot is dat niet nodig. Ik maak het wel korter dan de halslijn zelf, doe er zo'n 20% af. Dan rek ik het uit om op te stikken zodat het mooi plat blijft liggen.

      Verwijderen
    2. Dat is wat ik ook dacht. Merci!

      Verwijderen
    3. Hoe stik je de halsband aan het T-shirt? Gewoon dubbelvouwen en op de goede kant van het shirt of zoals je een biais-band zou aannaaien?

      Verwijderen
    4. Bij de blauwe deed ik je eerste methode, bij de bloemen de tweede. Alleen heb ik bij de biaismethode de boord aan de binnenkant niet nog eens naar binnen gevouwen, maar wel met de doorgestikt op de sweater zelf.

      Verwijderen
  3. Ahum, "Snijd je" .... (pas dat gerust aan in mijn reactie ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel schoon, de metallic tricot is super!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij zijn hier met heel de 'menage' in to raglanmouwen. Ik vind dat verslavend, combinatie maken voor voorpand en mouwen ...
    Jij maakt alvast heel schone, vooral de tweede vind ik zalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooi! Die glitter tricot is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke truien !
    Zéker die met de bloemetjes-stof als voorpand.
    Ik denk dat ik jouw goede idee maar eens moet navolgen.'k heb hier ook nog wat lapjes liggen die nipt te klein zijn voor een volledige trui.
    Mag ik aub weten wélk Ottobre-patroon je exact gebruikt hebt ?
    Alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het komt uit Ottobre 3/2013. Oorspronkelijk patroon met korte mouwen, dus die heb ik verlengd.

      Verwijderen
  8. Die met die bloemen! Aaah... zalig stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het hoeft heel duidelijk niet altijd heel ingewikkeld te zijn, heel erg mooi gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Moeilijk of niet, het is weer perfect in orde en op maat, zoals we van jou gewend zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. snelklaarprojectjes die er mogen zijn!

    BeantwoordenVerwijderen