8.6.12

Een trucje voor de kraag met staander (maar ook voor andere naaisels)

Tenzij u een tijdje op reis was naar een andere planeet, hoef ik u wellicht niet te vertellen dat Mamasha in mei van hemdjes-sew-along deed. In de comments bij het deel van de kraag vertelde ik daar over een trucje dat ik gebruik, maar omdat foto's in zo'n geval duidelijker zijn dan woorden, toon ik het hier even gauw. Ik ga hier nu niet de volledige kraag tonen, dat deed Mamasha al heel gedetailleerd, alleen even dat ietsiepietsie dat ik anders doe.

Men neme: 1 kraag, reeds klaar en doorgestikt, 1 binnenstaander (groen) en 1 buitenstaander (roze). De buitenstaander bekleef ik met vlieseline, de binnenstaander niet.

1 - benodigdheden

Stik langs de onderste rand van de binnenstaander met een grote steek op exact 1 cm van de rand. Let op het lijntje op het plaatje onder je persvoet. Als jouw naaimachine niet van cm doet, maar van inches kun je een stukje plakband op de juiste plaats kleven. Stik niet heen en weer bij begin en einde want dit stiksel wordt straks terug verwijderd.

2 - grote steek op 1 cm

Strijk de naadwaarde om. Het hulpstiksel toont niet alleen duidelijk waar te vouwen, maar zorgt er ook voor dat het omvouwen op de juiste plaats gebeurt. Verwijder hierna het hulpstiksel.

Dit trucje gebruik ik heel vaak, en dus niet alleen bij hemden. Het omstrijken van zomen gaat zo veel sneller dan wanneer je telkens moet meten waar je moet strijken, zeker wanneer het echt exact moet zijn. Dit is ook een ideaal trucje voor kromme lijnen.

3 - trucje

Eventueel kun je dit naadje nu vaststikken. Dat wordt in de confectie vaak gedaan, als ik mag afgaan op de hemdencollectie in de kleerkast van meneer. Ik deed het bij het vorige hemd dat ik voor meneer maakte, maar het is dus niet noodzakelijk. Op deze foto zie je het resultaat. Deze keer doe ik het niet.

man met baard en kraag

Leg de verschillende delen nu op elkaar om de staander aan de kraag te bevestigen. De goede kanten van de staanderdelen kijken naar elkaar en de kraag zit ertussen. De naadwaarde van de binnenstaander is dus omgestreken (of eventueel omgestikt), die van de buitenstaander niet.

4 - klaar voor assemblage

Stik vast.

5 - gestikt

Knip de naadjes bij en keer om. Voila, de kraag is klaar om aan het hemd bevestigd te worden.
En voor de rest van het verhaal moet je dus bij Mamasha zijn.

6 - gekeerd en klaar om aan het hemd te zetten

Oh ja, en het hemd zelf, dat krijg je pas zondag te zien.

cadeautje

14 opmerkingen:

  1. Wederom dank je wel voor de handige trucjes!! Ik ben benieuwd naar het hele hemd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ga ik zeker eens toepassen, binnenkort. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de tip. Lijkt me veel makkelijker. Inderdaad ook voor het zomen, want daar heb ik een heeeeeekel aan en zo lijkt het me wel te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is een supertip, en zo eenvoudig zeg! Danku!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Handige tip! Ik strijk soms naadband van een 1 cm in, dan kan je ook goed die naad omvouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Krijg onmiddellijk een 'aha'-gevoel als ik deze tip lees. Waar overal beschreven wordt 'zoom even snel om' sukkel ik altijd wegens scheef strijken. Vanaf nu hopelijk niet meer. Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo stik ik de staander ook aan de kraag, maar dat truukje om eerst netjes op een cm te stikken en zo makkelijker te kunnen omstrijken, dat kende ik nog niet ! En wees maar zeker dat ik je truukje in de toekomst nog vaak zal gebruiken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beste, gisteren kocht ik op de stoffenbeurs de knip van december 2010. Bij het doorlezen van de werkwijze kwamen onmiddellijk een paar vragen bij mij op. Misschien kan en wil jij helpen. 1. De maatbepaling. in die Knip staat geen herenmatentabel. Ondertussen vond ik er op interenet, maar wat is mijn referentie ? de halswijdte of de bovenwijdte? Probleem is wel dat mijn schoonzoon buitenmaats is. Lang en smal en gespierd. Vb hals 44 cm Bovenwijdte 108 ; taille 87.Tenminste als ik het allemaal goed gemeten heb.
    In het patroon zit er ook een knooplip en beleglip om de kraag onzichtbaar te bevestigen. Jij gebruikt die niet in uw voorbeeld en ook in de werkwijze van Knip staat dat maar heel summier vermeld. Snap jij hoe dat moet ? Ik geloof dat ik de komende dagen nog veel je blog zal raadplegen in het maken van het hemd.
    Dank je alvast voor je antwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Clementine,
      In de Knip staat inderdaad geen maattabel voor mannen. In oude Knips vind je die soms wel, maar ik weet niet in welke mate je er nog op mag vertrouwen. Ik heb bvb. een Knip uit 2006 waarin de maten van 44 tot 56 staan opgenomen, maar wanneer je de patroonmaten van 2006 voor de vrouwen vergelijkt met die van 2012, dan zitten daar duidelijke verschillen op. Als referentie neem ik zelf een confectiehemd van mijn man dat goed past. Dat meet ik volledig op en de patroondelen op de bladen meet ik ook na. Ik zoek zo de best passende maat en pas dan nog eventuele pasfouten toe, bvb. mouwen verlengen. Het patroon uit de Knip van december 2010 is OK voor lange mannen. Aan dit patroon moet ik minder dingen aanpassen dan aan het herenpatroon van de Burda (mijn man is ook lang en smal).
      Het knooplipje gebruik ik inderdaad niet, omdat ik weet dat dit toch niet zou worden gebruikt als het er hing. Het is inderdaad kort uitgelegd, maar het is niet moeilijk. Het lipje is iets kleiner dan de tip van de kraag. Je maakt eerst dit driehoekje, maar enkel de 2 zijden die parallel lopen met de tip van de kraag werk je af. De onderkraag bestaat uit meerdere delen, en wanneer je die assembleert steek je de lipjes ertussen. Pas wanneer je onderkraag klaar is, ga je de bovenkraag er aan bevestigen.
      Succes!

      Verwijderen
  9. Zeer hard merci voor je antwoord. Ondertussen ligt het hemd geknipt te wachten op assemblage !!!!!! Deze avond komt hij eens langs voor een eerste pas, we zullen zien hoe het valt. Uiteicdelijk heb ik op internet burdamaten gevonden, maar inderdaad hoe aktueel zijn ze? Enfin , ik heb maat 54 genomen, vooral voor zijne nek en dan naar taille en heupwijdte aangepast op patroon.De lengte van de mouw : 10 cm langer. Een oud hemd van hem had ik niet om e kijken welke maat hij normaal draagt en trouwens dat is de reden dat ik er een maak voor hem. Elk gekocht hemd is afgrijselijk ; hij wil dan een die wat past rond zijn lichaam, maar die mouwen zijn zo hard te kort en ook het lijf is zo veel te kort.
    Zo bizar dat bij mannenmodellen geen taillelijn staat; mannen hebben wel minder taille maar toch. Ik ga dus zijn hemd in de pas zetten : t.t.z. ik ga voorpand, schouderpas en rugpand provisoir aan mekaar zetten en bekijken hoe fel ik ernaast zit. Ik laat je nog iets weten. Nog eens hartelijk bedankt voor je reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Eerste pas gedaan.Hemd zit goed aan de schouder en rond de nek, maar redelijk breed nog rond de teaille, maar dat kan opgelost worden. En ik heb mij ook zwaar overschat in de lengte.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Beste , misschien weet jij een oplossing voor volgend probleem : kraag is geknipt, op elkaar gestikt en gekeerd, maar dan maak je een stiksel op de rand van de kraag en dat lukt mij nooit op een deftige manier. Als ik de hoek genomen hebt, loopt mijn naald altijd vast omdat er dan niet genoeg grip is op stof en ik heb nooit een mooi resultaat. Hopelijk snap je wat ik bedoel. Merci op voorhand.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Clementine, dat is mij ook al overkomen. Ik los dat op door mijn stuk op te schuiven, zodat het over de tandjes (onder het voetje) passeert, en dan verplaats ik ook mijn naald zodat ik toch dicht langs de rand kan stikken. Naar het schijnt is een boventransportvoetje hiervoor ook een goed hulpmiddel, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

      Verwijderen