9.4.12

Dagen zonder vlees

Vierendertig: dat is het eindresultaat op mijn DZV teller. 34 dagen zonder vlees of vis, oftewel 374 m2 bespaard op mijn persoonlijke ecologische voetafdruk.
Geen 40 dagen, neen, ik deed af en toe een zonde. Twee keer een heerlijke sushi-zonde, en verder enkele dates met vriendinnen, met de buren en ook met mijn eigen man.

De rest van het gezin had hier hoegenaamd geen zin in en deed grotendeels ook niet mee. Als er thuis werd gekookt op dagen zonder vlees, at meneer dapper wat de pot schafte (en kookte dat zelfs zelf), maar tussen de boterhammen aten hij en de kinderen wel vlees. De kinderen 'eten warm' op school en in de crèche, daar kun je niet zomaar even de bestellingen voor een paar weken van non-vege naar vege veranderen. Hun vege-ervaringen van de voorbije periode bleven dus beperkt tot de zaterdagen en een sporadische avondmaaltijd thuis (al dan niet gevolgd door een boterham met hespeworst als dessert).

Behalve een paar vegetarische succesgerechten die hier regelmatig op tafel komen, hadden we weinig ervaring met het vegetarische bestaan. Meedoen met DZV was m.a.w. 'een uitdaging'. We kunnen tenslotte niet telkens om de drie dagen risotto met courgette, gevulde paprika's of groentencurry eten.

Haar pinterestbord was alvast een grote hulp. Inspiratie vonden we verder ook bij Jeroen Meus, de groene prinses, en op Hartelijke Groenten uit Bio de Janeiro.

Hierbij een beknopt lijstje van de meest succesvolle gerechten, die hier in de toekomst dus nog geregeld op tafel zullen worden gezet.


Verder ben ik ook dol op vegetarische lasagne met ricotta, maar bleek mijn eigen interpretatie ervan geen succes. Nog wat oefenen dus. Ook dit gerecht heeft nog wat aanpassing nodig: zelf hou ik niet van selder (gemakkelijk weg te laten) en de kinderen houden niet allemaal van blauwe kaas (iets moeilijker te vervangen).

De grootste moeilijkheid vond ik het vermijden van kaas en andere melkproducten. Want wat blijft er eigenlijk nog over als je geen vlees, geen vis én geen kaas wil eten? Bitter weinig toch.
De weegschaal toonde hier na 1 week DZV al +1 kg, volgens mij volledig te wijten aan kaas en consoorten in de eerste week. Je ziet van hier dat ik dat niet zag zitten voor 6,5 weken...
Ik blijf geïnteresseerd in jullie suggesties, zeker wat broodbeleg betreft, maar kan alvast laten weten dat dit ook zonder de ricotta echt heerlijk is.

4 opmerkingen:

  1. Hier eten we ongeveer 5 van de 7 dagen vegetarisch, en met koemelkallergiekindjes vind ik dat ook niet altijd evident. Vooral in het begin was het heel wat zoeken. In het donderdag veggiedag kookboek van EVA (http://www.vegetarisme.be/index.php?option=com_content&view=article&id=889) vind ik wel wat inspiratie, hier staan ook broodbelegrecepten in. En hun moussaka is overheerlijk, met of zonder linzen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. haha! voor de buren had het anders best vegetarisch gemogen want mevrouw de buurvrouw is er zo eentje. ;)
    dus ja, er zijn allerlei kookboeken te leen!

    BeantwoordenVerwijderen