30.4.12

KCWC: de rok met de roodkapjes

De laatste dag van de KCWC had ik wederom geen zin om aan deze stapel verder te werken.

in de weg

Dus koos ik voor een snel, patroonloos projectje.

roodkapjesrokje

De stof: Aneela Hoey bij Moda Fabrics.

roodkapje

Zelf maken? Heel eenvoudig.

  • Knip 2 rechte stroken van de volledige breedte van de stof. Ik knipte ze 34 cm hoog voor mijn bijna 4-jarige, maar dat kies je natuurlijk zelf.

  • Knip 1 strook middendoor ter hoogte van de stofvouw.

  • Zet de 2 halve stroken aan de elke kant van de lange strook. De lange strook is je achterpand, de 2 halve stroken worden je voorpand.

  • Strijk de aan de beide zijkanten 2 keer 2cm om en stik vast.

  • Zoom het rokje om.

  • Knip uit de rest van je stof opnieuw een rechte strook als tailleband. Ik nam een strook van 8 cm op 60. Vouw in 2 en strijk vlieseline tegen de kant die de binnenkant van de tailleband wordt. Maak knoopsgaten op ongeveer 2 cm van de rand, waar je knopenelastiek door kan. Verdeel je tailleband in 4 en zet merkjes.

  • Zit ook een merkje op de nog niet uitgestreken stofvouw van de lange strook stof. Frons je stof en zet de voorkant van je tailleband aan je rok, rechts op rechts. Laat de merkjes op de tailleband overeen komen met de zijnaden en met de stofvouw op middenachter. Laat aan de zijkanten 1 cm van je tailleband over.

  • Vouw je tailleband dubbel met de goede kant naar binnen en stik de zijkanten. Knip de hoekjes bij en keer. Strijk de resterende zoom naar binnen en stik de tailleband door, waardoor je de binnenkant van de tailleband mee vast zet.

  • Maak knoopsgaten en zet knopen aan. Zet knopen naast de knoopsgaten in de tailleband. Rijg je knopenelastiek in. Klaar!

knopenbiesje

13 opmerkingen:

  1. Oh dank je! Die ga ik proberen - heb ook zin in een snel-klaar-rokje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ga ik ook maken dan is er alweer, een lapje stof verwerkt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi en gemakkelijk, dat hoor ik graag!

    Maar eerst de Antoinette jurk. Ik heb net het patroon geprint en geknipt, ik ben eens benieuwd hoe ik het er vanaf ga brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi rokje, mercikes voor de uitleg hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. weederom heel netjes afgewerkt & lief stofje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Love it! (I came here from the KCWC photo pool.)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leek dat ik ben, hoe frons je die stof? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je stikt langs de rand op 3/4 cm en op 5/4 cm twee rijen met een grote steek en lage draadspanning. Trekken aan de onderdraad en zo stof opschuiven tot die de juiste maat is.

      Verwijderen
    2. Zie: http://www.danamadeit.com/2011/10/technique-gathering-fabric-the-proper-way-and-the-cheating-way.html
      'The proper method' is wat ik bedoel. Daar zie je 3 rijen stiksels, en dat geeft een mooiere, gelijkmatigere frons dan 2 zoals ik doe, maar 2 is dus eigenlijk voldoende ;-)

      Verwijderen
  8. Zo'n leuk rokje! Ik ben er dan ook aan begonnen, maar zit een beetje vast ; ik begrijp niet hoe je een tailleband kan keren die reeds aan het rokpand is bevestigd - ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd ...

    De knopenelastiek , bevestig je die over de hele lengte van de tailleband?

    Bedankt voor de hulp! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Elke. Je bevestigt eerst de voorkant van de tailleband aan de rok. Dan vouw je die dubbel met de goede kanten op elkaar en doet de zijkanten. Dan keren en de rest van de tailleband stikken. Dat binnenstebuiten draaien van de tailleband gebeurt dus terwijl die nog niet volledig is bevestigd en dient enkel om de zijkantjes (in dit geval dus vooraan in het midden) proper af te werken.
    Knopenelastiek zet ik doorgaans enkel op de rug.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen