26.4.12

KCWC: de pyjama met de konijnen

De naai-uurtjes van de KCWC-dagen 3 en 4 werden gespendeerd aan het verder afwerken van de meest fantastische pyjama die ik ooit maakte. Dat meest fantastisch zijn, dat is niet zo moeilijk, aangezien het ongeveer de enige pyjama is die ik ooit maakte (op een paar Znok-broekjes na).

Aan pyjama's wordt in dit huis bijzonder weinig aandacht besteed, eigenlijk. Ze worden gedragen tot de broek tot halverwege de kuiten en het vestje tot boven de navel komt. De oudste dochter geeft de hare daarna rechtstreeks door aan haar 4 jaar jongere zus.

konijn met gitaar

Het idee om een pyjama te maken werd me ingefluisterd toen ik vorige week bij Vermiljoen de allernieuwste scheepslading stond te bewonderen en me luidop afvroeg wat je met dit prachtige stofje eigenlijk nog meer kunt doen dan het voor de ramen van de kinderkamer hangen. Ik zag het meteen voor me en het liet me niet meer los.

pyjama met konijnen

De pyjama zou een vestje hebben met reverskraag, dus ging ik op zoek naar een geschikt patroon. Ik doorbladerde Knippies, Burda's en Ottobres maar vond niet wat ik zocht. 't Is te zeggen, in de Knippies verschijnt met de regelmaat van de klok een hemd met reverskraag, maar keer op keer wordt dat gecombineerd met een knopenbies. Ik snap dat niet, zo krijg je die hemdjes nooit zo proper afgewerkt én maak je het onnodig moeilijk, én is het eigenlijk gewoon geen reverskraag. Uiteindelijk pikte ik er dus een Knippiepatroon uit en tekende zelf een belegje. Dat ik daar nog niet eerder op was gekomen. Zo'n hemd is eenvoudig in elkaar te steken en het resultaat is altijd proper. Maar misschien ben ik gewoon ouderwets, dat kan ook.

reverskraag

De manchetten werden wat aangepast, want het mouwsplitje en de plooien onderaan de mouwen werden geliquideerd. Ik werkte ze af met een blauw paspelbandje. Met de broekspijpen deed ik hetzelfde.

manchet

Bon, dat was leuk, laten we vaker pyjama's maken. De jongste dochter stond trouwens al aan mijn mouw te trekken voor een pyjama in blauwe Mitsi. Hmm, laten we daar nog maar een nachtje over slapen.

slapen tussen de sterren

Prettige nacht iedereen!

28 opmerkingen:

  1. Met zo'n mooie pyjama gaat elk kind met veel plezier gaan slapen, niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, ik zou ook aan je mouw staan te trekken! Die pyjama's brengen zeker mooie dromen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wauw!! Prachtig!
    Ik maak dat eigenlijk ook nooit, maar besefte onlangs dat ik mijn kinderen gewoon het meest van al in pyjama zie.
    Hm, blauwe mitsi, daar zou ik toch ook over moeten nadenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fantastisch schoon! Die stof is daarvoor gemaakt. En dat van die kraag moet je toch eens uit de doeken doen hoor, want ik snap er niks van...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. So lovely. That fabric is great on its own but such a beautiful job you've done of the sewing, looks so neat. I especially like the piping.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is alles wat een pyjama moet zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig, echt prachtig!
    En ik zou toch ook graag eens die uitleg over die kraag zien, ...aub....?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik had hem gisteren al gzien, je blogpost. Maar hij is echt zo schoon en dus kom 'k nog es zien. Echt de mooiste pyjama ooit!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik maak vaak hemdjes op die manier, omdat het eenvoudiger is en toch netjes, zeker voor zomerhemdjes. Ik heb een japans boekje waar dat zo instaat.
    Die pyjama is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Supermooi en zo mooi afgewerkt ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ja, toch wel te mooi om gewoon voor de ramen te hangen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. So lovely. they are just dreamy. the piping adds such a professional finish. love them xx

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Alba bestel bij deze een pyjama, maatje 110 alstublieft ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wow! Dit is by far de mooiste pyjama die ik ooit gezien heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Love how you turned this cute fabric into cute pajamas! It's the perfect translation of the fabric print!! The details are great and they look very comfortable. Thanks for sharing this!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. This is so beautiful ... The details are really great - I love the blue piping on the cuffs !! And what a gorgeous fabric !

    BeantwoordenVerwijderen